- engstelige monstre og andre kreasjoner -

søndag 21. august 2011

Babyteppe, type lapp og quilt




Jeg trodde aldri jeg skulle komme til å quilte noe som helst, men plutselig har jeg har faktisk quiltet et babyteppe. Planen var å sy et lappeteppe og bruke fleece som bakstykke, men det ble ikke pent fordi det var mer stretch i bakstykket enn i framstykket. Dermed måtte jeg krype til korset og quilte, dvs legge et lag med vatt mellom de framstykket og bakstykket og sy det sammen.

Resultatet ble et veldig mykt og fargerikt babyteppe. Og faktisk var det gøy å sy det også. Jeg fikk brukt noen fine stoffer fra restekassa, og fikk dessuten testet ut overtransportøren på Berninaen (en lur dings). Kanskje blir det mer quilting på syrommet framover. Kanskje.

17 kommentarer:

Hannelt sa...

Så flott og fargerikt det var! Gratulerer med quiltedebut :)

fabelblå sa...

Teppet vart i alle fall veldig flott, sjølv om ikkje alt gjekk etter planen :)

Katja sa...

Oh, so cute ♥

Lykke sa...

Utrolig flott det var! Så fint med ulike størrelser på lappene :D Holder på med lappeteppe for første gang selv, hehe.

Eva Mari sa...

Herlig teppe! :) Hva slags vatt brukte du?
Jeg har brukt både tynn og tykkere kunstvatt, ekstremtykk jersey og billigpledd i fleece.

Jeg har veldig lyst til å sjekke ut "Warm and Natural" el.l. iom at det skal bli ekstra mjukt og varmt...

Klem fra Eva Mari :D

dorabella sa...

å läckert!! Verkligen jättefint!

kewa sa...

I love it!!!

Synnøve Olava sa...

Åhh, for et kjempeflott teppe... :O) Fargerikt og flott, til å bli glad av!

popetotrora sa...

Jättefint! Kul att alla rutorna inte var lika stora.

Hanne sa...

Det ble jo super flott!! Blir gla av fargene!!

Arctic Mum sa...

Det er utrolig fint, og tenk at det er Anna som fikk det!

Anna GL sa...

Det ble jo et veldig flott teppe. Jeg skjønner ikke helt hvordan det går for seg når man quilter, men er det sånn at du syr bakstykket og vatten sammen da, før du syr alt sammen til slutt? Nei, jeg skjønner ikke helt. Og skal vatten vaskes før man bruker det, slik som andre stoffer? Nå håper jeg du har mange svar. ;) Det var i hvertfall kjempeflott teppe! :)

Skrekk o Gru sa...

Tusen takk for kommentarer!
Eva Mari: Jeg har brukt mellomtykk kunstvatt.

Anna GL: Det samme lurte jeg på da jeg skulle begynne. Slik gjorde jeg det: Jeg nålet først sammen framstykket og vatten (masse nåler over hele teppet) og sydde de sammen. Deretter nålet jeg fast bakstykket mot framstykket (rett mot rett) og sydde de sammen, men lot det være igjen en liten åpning. Etterpå fjernet jeg nålene og vrengte teppet. Til slutt sydde jeg stikling rundt kanten og sydde de tre lagene sammen ved hjelp av sømmer på tvers av teppet. Man kan nok quilte på mer avanserte måter, men dette funket greit for meg:-)

Nalle sa...

Oh, how lovely!

Liten Lucky sa...

Vilket underbart täcke!!

I en Sving sa...

Så flott teppe da. Kos å ha nå som dagene blir kaldere. Kjempefine farger du har kombinert også. :)

LilleLeo sa...

Det var veldig skjønt! Jeg skal visst lage et vognteppe, men tviler på det blir quiltng.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...