- engstelige monstre og andre kreasjoner -

onsdag 11. januar 2012

Akkar møter kunst!

Skrekk&Gru har fått en spennende utfordring fra eieren av Galleri Julies Hage i Tromsø.  Til helgen åpner en ny utstilling med grafiske tegninger i svart og hvitt, hvor mange av arbeidene er inspirerte av organiske former. 

Siden Skrekk&Gru allerede er permanent installert i galleriet, fikk jeg i oppgave å bidra med nye barneklær og monstre i svart, hvitt og grått som passer til resten av utstillingen. Kun mikroskopiske innslag av farger ble tillatt... Etter mye grubling og noen timer ved tegnebrettet ble akkaren til, og de får pryde hvert sitt skjørt i str 4-5 år. 

Jeg liker akkaren fordi den er en skikkelig raring. I motsetning til blekkspruten (octopus) som har 8 armer har akkaren (squid) 10.  Og faktisk er den litt av en designer selv. Kappen som ligger rundt kroppen kan den lukke med en trykk-knapp, og akkar-knappen ble garantert funnet opp lenge de vanlige trykk-knappene! Ellers vet man ikke så mye om hva akkaren driver med eller hvor mange de er - men at de er vakre og fascinerende er det ingen tvil om!


Akkaren er plassert slik at enden av kroppen vises bak på skjørtet. Det sorte skjørtet er i 100 % lin, og det stripete er i tykk og stødig bomull. Det er ribb i livet så skjørtene er  fleksible på størrelsen.









Det var utrolig artig og inspirerende med et oppdrag med så klare begrensninger. Jeg har aldri laget sorte barneklær tidligere, men nå vet jeg at det går an - selvom jeg ikke klarte å la være å snike inn bittelitt farge.

Nå er det bare å glede seg til å gå på vernissage med min venn Akkaren!

18 kommentarer:

AvMeg sa...

Flotte skjørt! Selv om jeg liker mye farger, så liker jeg også litt svarte klær til minsten... litt sånn Jolie/Pitt...hehe..
Gøyalt å høre historien om akkaren også- da ble det litt ekstra tøft med bildet på skjørtene.

LaLa`s Loft sa...

Oj så lekkert, arti med et lite farge inslag :)
Jeg har strikket etpar vester og noen luer til henne, og det kommer til å bli kjempelekkert sammen :)
Du har mange fine ting her inne, liker alle fargene, og ungene mine digger monstrene som henger i Julies hage nå :)

trinepine sa...

Kjempefine skjørt, og kul akkar:)

fabelblå sa...

Så utruleg flotte skjørt! Akkaren var jo heilt til å forelske seg i...

Heidi's hjørne sa...

Kjempefine skjørt, Akkarene var stilige på skjørtene. Det er så moro å komme inn og kikke på alt det fine du lager.
Ønsker deg et godt nytt år med det samme, for jeg tror ikke jeg har fått gjort det enda :-) Tusen takk for et år med masse inspirasjon. Gleder meg til å følge deg utover i det nye året. klem Heidi

rockefår sa...

Veldig stilig egentlig - og disse akkar applikasjonene - fantastiske!

Jeg bøyer meg langt ned i støvet for slik fantasisk og utrolig tidkrevende applikering - du er kjempeflink og kreativ innenfor slike stramme rammer!

DEt bør bli en stor suksess!

grumama sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
grumama sa...

Oj .. dem blei skikkelig tøff !
Gleder meg til å henge dem opp i
Kids Corner i galleriet :))))

I en Sving sa...

Så stilige skjørt. Moro med utstilling da. Lykke til :)

Jes sa...

Vilka superhäftiga kjolar!!! applikationene belv ju supersnygg.

Jes sa...

Vilka superhäftiga kjolar!!! applikationene belv ju supersnygg.

LilleRosin sa...

Nice, nice, nice!

Carro/mysigtdesign sa...

Dina kläder är så egensinniga och vackra att de tar andan ur mig.

duBedåre sa...

Akkar bakkar bonka rakkar!

Knallfine skjørt. Og fin liten biologileksjon. (o:

Muviduki sa...

kjempetøff applikasjon! Nok en innertier:)

LilleLeo sa...

De ble altså så griselekre! Jeg falt pladask. Skulle gjerne hatt et slikt skjørt selv. Applikasjonshjertet mitt hopper av begeistring!

Helena sa...

Hur coooooola som helst!!!

Moia sa...

Denne var også kjempefiiin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...