- engstelige monstre og andre kreasjoner -

søndag 8. januar 2012

Japansk tunika

Det er så hyggelig å få bruke noen av de få tilmålte timene ved symaskinen på seg selv! Denne tunikaen er fra min fine japansk/finske sybok. Heldigvis har den veldig gode tegninger, så tunikaen var ikke vanskelig å sy, til tross for at den har noen litt spesielle detaljer i ermene og i halsen. Jeg lærte noen nye triks underveis også, og det er alltid morsomt. Stoffet er lett bomull fra S&S.







Halve ermet er åpent og samles med knyting nederst, det var en annerledes og morsom detalj. I tillegg har halsen et klassisk snitt, med splitt som er sydd med belegg bak.


Slik ser tunikaen ut i boka, alt blir jo fint på smukke japanske modeller - men ikke så værst på vanlige damer heller- flaks for meg!


Her er boken, og den anbefales. Det jeg liker best er at modellene er enkle og har et godt snitt. Det er nesten som man kan fornemme dette allerede når man tegner av mønstrene, for kurvaturene er så flotte (litt mønsternerding her).

Er det flere der ute som har testet japanske sybøker? Jeg vil gjerne høre hva du synes!



8 kommentarer:

grønn sa...

Så flott den var! Artig å sy noe til seg selv :-)
Jeg har den samme boka, og er godt fornøyd med den. Har kjøpt noen flere japanske sybøker, både med damemønstre og mønstre til barn. Har ikke testet så mange modeller, men bøkene er så flotte, så det er jo en fryd å bla i dem og drømme om alt man skal få tid til å sy en gang...

Anonym sa...

Har hatt så lyst til å kjøpe noen barnetøysybøker fra Japan. Har ikke kommet så langt enda, derfor går det i "Børnetøj du selv kan sy" fortsatt. Veldig fin tunika!!!

Hege sa...

KJEMPEFIN!Jeg har flere japanske sybøker og selv om det ser ut som at det skal være greit å forstå fra tegningene så har jeg vært litt skremt..Men bøkene er så vakre! Som sukkertøy!
Stoffet var nydelig, det skal jeg kikke etter, har S&S rett oppe i veien, farlige greier...!

annas alster sa...

Vilken fin tunika! Jag tycker den satt mycket finare på dig än på modellen i boken :)

Silje og Vibecke: sa...

Såååååå lekker! Og nydelig bok, den står på ønskelista, men vi har ikke fått den gitt. Kanskje vi må kjøpe den selv? Nå ble ihvertfall ikke lysten mindre etter å se din tunika:)

AvMeg sa...

Den så veldig behagelig ut - og luftig :-) Toppers til våren, den :-)

Hege sa...

Nydelig tunika! Stilig effekt med de armene ;)
Jeg har ikke akkurat den boka, men jeg har en hel haug med andre japanske sybøker, faktisk 36 stykker, både med mønster til voksne og barn, og er strålende fornøyd både med stil, mønster og tegningene som følger med!
Skulle veldig gjerne hatt den der også jeg ;)

Skrekk o Gru sa...

Takk for kommentarene alle sammen!
Det virker som om det er ganske mange som har japanske sybøker i hylla - men Hege: 36 stykker!!! Det må vel være rekord? Kanskje du har en spesiell anbefaling?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...