- engstelige monstre og andre kreasjoner -

søndag 26. februar 2012

Under jordoverflaten

Skrekk&Gru er så heldige å ha blitt invitert med på en ny kunstutstilling i Galleri Julies Hage. Utstillingen har navnet MakroSpor, og har jord, luft og stein som inspirasjon for makro-foto og andre objekter.  Jeg har latt meg inspirere av temaet jord og de mange vakre mikroskopiske organismene som gjemmer seg der. 

Jeg lagde et nytt kjolemønster for anledningen (str 2-4 år), og tok et dypdykk i stoffarkivet for å finne stoffer i jordfarger. Jeg hadde ikke tid til å kjøpe nye stoffer, men fordelen med et stort lager er at jeg som regel finner det jeg trenger til alle slags prosjekter. 




Den første kjolen ville jeg skulle ha store røtter som motiv, for jeg liker at den største delen av trærne befinner seg ute av syne, under jordoverflaten. Først da kjolen var ferdig fikk jeg assosiasjoner til serien "Six feet under", som er en av mine favoritt-serier. Kanskje jeg var ubevisst inspirert.



Applikasjonen på kjole nr 2 ville jeg skulle forestille notater fra en jordprøve sett gjennom mikroskop. Selve arket har jeg laget ved å sy fargede linjer på et stykke stoff, slik som jeg også har gjort med notatblokkbuksene

Med tekstiltusj har jeg tegnet skisser av små encellede organismer som man kan finne i jord (soil protozoa). Gøy å bevege seg under jordoverflaten - og ikke bare havoverflaten:-)
Da gjenstår det å se om plaggene passer inn i resten av utstillingen!

9 kommentarer:

grønn sa...

Så srtig! Kule plagg :-)

LilleLeo sa...

De var kule! Du er så flink!

Helena sa...

Men vilka häftiga klänningar och så genomtänkta!!! Superfina:)

Mosekonen morgendug sa...

Er meget betaget af dine applikationer. SÅ fint.

AvMeg sa...

Kreativt! Likte godt det "notatet" på den ene kjolen. Stoffet du har brukt som fòr på den øverste kjolen var superfint også :)

Innestemmen sa...

Du, altså... de er jo bare RÅ =)

karna sa...

For noen herlige småkjoler du har laget! Det er så artig å se/lese om tanken og kreativiteten bak plaggene.
Mye fint ellers på bloggen din, likte veldig godt det du har sydd etter den japanske boka.

Anonym sa...

Veldig, veldig stilig! Særlig røttene!

I en Sving sa...

Så flotte kjoler. Morsomt med det notatarket da.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...